PWSZ na Facebooku

Opiekunowie prac dyplomowych

Prof. K. Maćkowiak

  1. Język subkultur (np. żargon więzienny, slang młodzieżowy) jako problem lingwistyczny i społeczny.
  2. Problemy komunikacji medialnej (np. zagrożenia w odbiorze mediów, szanse edukacyjnego wykorzystania mediów).
  3. Literatura dla dzieci (np. kształt językowy, reguły odbioru, nabywanie kompetencji językowych i komunikacyjnych w czasie lektury tekstu literackiego).
  4. Mowa dziecka i sposób jej wspomagania.
  5. Komunikacja werbalna i pozawerbalna (w edukacji i wychowaniu).

 

Dr M. Dyrdół

  1. Problematyka szkoły, ucznia i nauczyciela np. relacje w szkole, prawa i obowiązki ucznia, współpraca szkoły z rodzicami, postawy uczniów, praca pedagoga szkolnego, wychowanie w szkole, stres w szkole, rozwój zainteresowań, profilaktyka, zagrożenia, problemy pojawiające się w szkole.
  2. Problematyka rodziny i jej funkcjonowanie np. prawa dziecka w rodzinie, problemy opiekuńcze i wychowawcze, czasy wolny, uzależnienia, przemoc, działalność/współpraca instytucji wspierających rodzinę (w tym działalność świetlic socjoterapeutycznych).
  3. Badanie wiedzy, opinii, przekonań, postaw na różne tematy.
  4. Możliwa inna tematyka, wynikająca z osobistych planów zawodowych, pasji i zainteresowań studenta – po konsultacjach.

 

Dr M. Kościelniak

  1. Rodzina, jej funkcjonowanie i wszelakie problemy z nią związane.
  2. Funkcjonowania małego dziecka (głównie do wieku młodszego szkolnego), m.in. w aspekcie specjalnych potrzeb edukacyjnych, gotowości szkolnej, czasu wolnego, zainteresowań, rozwoju kreatywności, relacji rówieśniczych, trudności wychowawczych i ich rozwiązywania.
  3. Badanie opinii (sondażowych) dotyczących bieżących problemów życia społecznego,
  4. funkcjonowania szkoły i innych instytucji edukacyjnych i pomocowych, w zakresie różnych obszarów i aspektów ich działalności.
  5. Możliwa inna tematyka, wynikająca z osobistych planów zawodowych, pasji i zainteresowań studenta – po konsultacjach.

 

Dr K. Dworniczek

  1. Kwestie związane z doświadczaniem ubóstwa przez dzieci w okresie nauki szkolnej, a także funkcjonowaniem instytucji pełniących funkcje wychowawcze i ich rolą w rozwiązywaniu problemów występujących w środowisku lokalnym.
  2. Problematyka związana z funkcjonowaniem systemu pieczy zastępczej i wspierania rodziny, a także systemu pomocy społecznej, w tym zwłaszcza pracy socjalnej w środowisku zamieszkania.
  3. Zagadnienia dotyczące rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży, m. in. czynników chroniących i różnego rodzaju zaburzeń jego przebiegu (np. zaburzeń przywiązania, zaburzeń zachowania), jak również szeroko rozumiana problematyka pracy z dzieckiem i rodziną w położeniu kryzysowym.
  4. Możliwa inna tematyka, wynikająca z osobistych planów zawodowych, pasji i zainteresowań studenta – po konsultacjach.

 

Dr A. Mamulska

  1. Obraz rodziny w świetle podręczników dla klas I–III.
  2. Wychowawcze kompetencje nauczycieli (opinia o nauczycielu – badania sondażowe).
  3. Polonistyczne kompetencje językowe uczniów (opinia nauczycieli – badania sondażowe).
  4. Dziecko w świecie wartości – jak realizowane jest wychowanie w klasach I–III.
  5. Pomoc metodyczna nauczycielom przedszkola w województwie leszczyńskim (1975–1998).
  6. Kultura studencka w PWSZ w Lesznie 1999–2019.

 

Dr B. Roszak

  1. Pedeutologia, rozwój zawodowy nauczyciela, wypalenie zawodowe, funkcjonowanie szkoły.
  2. Zagadnienia czasu wolnego, zainteresowania uczniów i nauczycieli.
  3. Dydaktyka i metodyka pracy.
  4. Relacje rówieśnicze, trudności wychowawcze.
  5. Edukacja zdrowotna w szkole, promocja zdrowia psychicznego wśród dzieci młodszych, umiejętności życiowe, kompetencje społeczne.

 

Dr A. Maćkowiak

  1. Media w przestrzeni edukacyjnej (w przedszkolu i szkole) oraz w życiu codziennym, jak również wpływ mediów (w tym także elektronicznych) na dzieci, młodzież i dorosłych oraz więzi rodzinne.
  2. Uzależnienia od mediów (m.in. Internetu czy gier komputerowych).
  3. Sposób, w jaki przekazy medialne wpływają na zachowanie czy kompetencje językowe dzieci, młodzieży czy dorosłych.
  4. Tematyka związana z szeroko rozumianą pedagogiką czasu wolnego dzieci, młodzieży czy dorosłych, edukacją polonistyczną w przedszkolu i szkole, jak również współpracą przedszkola czy szkoły ze środowiskiem lokalnym (m.in. instytucjami kultury i organizacjami pozarządowymi).

 

Dr D. Nikitenko

  1. Pedagogika twórczości.
  2. Pedeutologia – nauczyciel, student.
  3. Uzdolnienia oraz talenty dzieci.
  4. Dydaktyka oraz dydaktyka twórczości i kreatywności (m.in. metodyka kształcenia twórczego w edukacji przedszkolnej, szkolnej).
  5. Edukacyjne (wychowawcze) uwarunkowania rozwoju kreatywności dziecka, ucznia.

 

Dr D. Sipińska

  1. Nauczyciel/pedagog (droga do zawodu, kompetencje, role, zadania, autorytet, współpraca z rodzicami, obraz zawodu w poglądach…, postawy nauczycieli/pedagogów wobec…, praca wychowawcza, wypalenie zawodowe, itp.).
  2. Instytucje/organizacje społeczne wobec problemów społecznych (bieda, bezrobocie, uzależnienia, przemoc, eurosieroctwo, itp.).
  3. Postawy studentów wobec np. wartości, wczesnego macierzyństwa, starości, subkultur, przyszłości zawodowej, małżeństwa, ról rodzicielskich/małżeńskich itp.).